UGT recorda la importància de comptar amb un bon ambient laboral per facilitar l’adaptació a la feina a la tornada de les vacances.
Després de les vacances d’estiu toca tornar a la feina, aquesta volta pot suposar una font d’estrès i ansietat per a algunes persones, cosa que es coneix com la síndrome postvacacional.
La síndrome postvacacional no és una malaltia en si mateixa, sinó un procés d’adaptació a la vida laboral després de les vacances, que pot durar aproximadament 15 dies i es caracteritza per símptomes tant psíquics com físics, com ara cansament, fastigueig, tristesa, palpitacions o dificultat per dormir, entre d’altres, i es dona principalment en aquelles persones que no se senten a gust al seu lloc de treball. Quan aquests símptomes perduren en el temps i són molt intensos, pot ser una depressió postvacacional que requereix l’atenció de personal mèdic per tractar-la.
Entre les mesures perquè les persones s’adaptin més fàcilment en la tornada a la feina després de les vacances podem esmentar: començar a poc a poc, evitant la sobrecàrrega de treball, desconnectar-se després de la finalització de la jornada laboral, fer exercici físic, fer pauses periòdiques i recolzar-se en els companys i companyes de feina.
La prevenció de riscos laborals, fonamental per abordar l’ergo fòbia
L’ergo fòbia o la por de tornar de feina és un altre dels trastorns que afloren després de la finalització de les vacances. Aquesta fòbia té l’origen en l’exposició a riscos psicosocials a l’entorn laboral. Les causes poden ser la sobrecàrrega de tasques, un lloc de treball insegur o fets traumàtics associats al lloc de treball. Els seus símptomes més destacats són l’ansietat, taquicàrdies, tristesa, dificultat per agafar el son i, si es perllonga en el temps, pot desencadenar una depressió.
Per abordar tant la síndrome postvacacional com l’ergo fòbia, la prevenció de riscos laborals esdevé essencial. Un treball digne, lliure de riscos laborals, en què les persones treballadores se sentin útils, valorades i realitzades és necessari per evitar no voler tornar després de les vacances.
Des d’UGT recordem que les administracion han de complir amb la normativa en prevenció de riscos laborals, realitzant l’avaluacio de riscos, incloent-hi els factors de risc psicosocial i organitzatius com ara la sobrecàrrega de treball, la impossibilitat de desconnexió, mal ambient laboral, violència al voltant de treball, la inestabilitat, els problemes de conciliació, etc. S’han d’adoptar les mesures necessàries per evitar que els riscos laborals detectats puguin afectar la seguretat i la salut de les persones treballadores. A més, la formació i la informació en matèria preventiva són obligatòries.