🔴 VOLEM MÉS I MILLOR PREVENCIÓ ALS CENTRES DE TREBALL
El passat dimarts 10 de juny es va reunir el Comitè de Seguretat i Salut Laboral de l’Ajuntament de Barcelona, a la sala Poblenou de l’edifici del carrer Pallars. Tot i tenir un ordre del dia extens, aquest es va veure alterat per prioritzar un punt especialment rellevant: el seguiment de la instrucció tècnica sobre violència ocupacional externa pel personal de llicències i inspecció.
1️⃣ Protocol d’inspecció i temps de resposta en situacions de risc
A petició del Comitè, va intervenir el sotsinspector D.V. de la Guàrdia Urbana, que va exposar dades sobre el funcionament actual del protocol d’actuació en situacions d’emergència durant inspeccions mitjançant la trucada al 112.
Segons les dades aportades, en el 76% dels casos s’arriba en menys de 10 minuts, amb una mitjana de temps de resposta de 8 minuts i 37 segons, millorant-se respecte a l’any anterior en 40 segons.
Des de la UGT, a l’anterior Comitè de Seguretat i Salut, ja es va rebutjar aquesta proposta i es va exigir una alternativa operativa que reduís el temps d’actuació.
El passat dimarts vam posar en dubte la fiabilitat d’aquest sistema, una vegada més, ja que les proves fetes al 2018 mostraren disfuncions en l’activació del codi d’emergència. Vam tornar a posar sobre la taula la necessitat de buscar una alternativa al 112, com l’ús del sistema POCKET, que garanteixi una activació més àgil i efectiva.
L’Ajuntament rebutja de moment aquesta opció per qüestions de protecció de dades, però des de la UGT insistim en la necessitat de buscar solucions operatives i eficients, com poder realitzar trucada directe a la Sala Conjunta de Comandament.
També vam reclamar que s’especifiquin millor les dades: el temps de resposta comença a comptar des de la trucada o des de la creació de la incidència? Aquesta dada és clau per valorar la veritable eficàcia del protocol, ja que considerem indispensable la reducció d’aquest temps d’espera.
▪️ Formació i mesures de prevenció:
Des de la UGT vam reiterar la necessitat de programar:
👉 Formació específica i continuada en defensa personal per al personal afectat pel protocol.
👉 Formació sobre primera actuació en cas de perill en establiments amb risc.
També es va aclarir que actualment existeix un sistema de marcatge de locals “perillosos” proposat i impulsat per la UGT dins de l’aplicatiu “Autoritas”, el qual està funcionant correctament, però tot i això les possibles situacions de perill fan que sigui necessària l’activació del protocol en qüestió.
2️⃣ Habitatge. Problemes de seguretat i espais obsolets
Durant la sessió es va posar de manifest la necessitat de revisar l’estat de les Oficines d’habitatge de Barcelona, i també dependències de l’IMHAB, ja que algunes presenten mancances importants d’espai i han quedat obsoletes, la qual cosa impacta negativament tant en les condicions de treball com en l’atenció ciutadana.
Pel que fa a la OH Ciutat Vella, es va denunciar una situació especialment delicada de seguretat a l’entorn exterior, amb presència de prostitució, consum de drogues i altres riscos.
Des de la UGT vam recordar que ja vam registrar un informe el 2 d’octubre de 2023 advertint d’aquesta problemàtica, i vam insistir en la necessitat de prendre mesures.
En concret, vam reclamar:
– L’ampliació de l’horari del personal de seguretat a l’entrada i sortida del personal.
– I també la presència continuada de la Guàrdia Urbana a l’exterior de la instal·lació.
Agraïm la cobertura de la Guàrdia Urbana dels darrers dies, que ha reforçat la seva presència a les immediacions de la OH Ciutat Vella, i reiterem la importància que aquest suport es mantingui de manera estable.
3️⃣ Memòria d’activitats preventives i vigilància de la salut 2024
Es va presentar la memòria del 2024, amb una valoració globalment positiva. Tot i això, des de la UGT vam expressar algunes preocupacions, com la reducció del pressupost respecte al 2023 i la manca d’informes en alguns àmbits com la coordinació empresarial o l’adaptació dels llocs de treball.
Des de la UGT vam reclamar que els informes d’adaptació es facin d’ofici en casos de reincorporacions progressives, per garantir una protecció efectiva.
També vam demanar dades específiques sobre accidents in itinere, que representen el 72% dels casos registrats entre personal no uniformat, per poder fer propostes per fomentar el transport públic o millorar l’accés als centres.
4️⃣ Vigilància de la salut – Nou contracte
Es va informar de la pròrroga del contracte amb VITALY fins a finals de 2025, i que a partir del 2026 es posarà en marxa un nou contracte que inclourà més proves analítiques per a col·lectius específics com GUB i SPEIS (valoració analítics pel personal ubicat a les galeries de tir, marcadors tumorals, revisions específiques, …).
5️⃣ Mútua Universal – Reclamacions i queixes
L’Ajuntament va comunicar que ja està operatiu un nou circuit per gestionar reclamacions vinculades a Mútua Universal. Les queixes es poden fer per correu electrònic a ajuntamentbcn@mutuauniversal.net, i han de ser resoltes en un màxim de 10 dies hàbils. Cada mes es compartirà un resum de queixes per col·lectius i motius.
La UGT va demanar que també es reculli el gènere de les persones afectades, petició que ha estat acceptada.
⏭️ Seguiment i continuïtat
Tot i que alguns punts de l’ordre del dia van quedar pendents, els quals es tractaran properament, es va acordar fer una sessió extraordinària el 16 de juny, a petició de la UGT per tractar amb detall els temes no resolts.
Des de la UGT continuarem insistint en la millora real de les condicions de salut laboral de tota la plantilla.
Exigim que els protocols siguin operatius, les formacions adequades i la prevenció una prioritat.